De weg transportsector is landelijk verantwoordelijk voor een klein deel van de totale stikstofuitstoot. Toch ontkomt de sector niet aan het nemen van stikstof maatregelen.
Stikstof emissie van Vrachtverkeer
De stikstof uitstoot als gevolg van de transportsector (waarbij wij ons met name richten op het wegtransport) is de laatste jaren steeds verder gedaald. Vrachtwagen fabrikanten zijn namelijk steeds beter in staat schonere motoren voor de transportsector te maken. Bij het maken van stikstof berekeningen wordt er met name gekeken naar de stikstof uitstoot direct in en net buiten de eigen inrichting. Zodra het vrachtverkeer opgaat in de overige verkeersstromen en niet als zodanig meer herkenbaar is wordt het verkeer in de stikstof berekeningen buiten beschouwing gelaten. De regelgeving inzake de stikstof depositie sluit daarmee aan bij de overige milieuregelgeving zoals bijvoorbeeld voor geluid geldt. Het is aan een transportbedrijf in het kader van vergunningverlening om aan te tonen wat de stikstof emissie en depositie als gevolg van de bedrijfsactiviteiten is. Net als bij andere bedrijven is de ligging ten opzichte van Natura 2000 gebieden daarbij een belangrijk criterium. Mocht als gevolg van de bedrijfsactiviteiten een overschrijding plaatsvinden dan treden net als bij andere bedrijven de regels voor intern en extern salderen in werking. Bij het toepassen van deze regels wijken transportbedrijven wel af van overige bedrijven.
Euro norm
Als gevolg van de invoering van de Euro norm van transport middelen is de uitstoot van NOx maar ook die van kool mono oxide en fijnstof als gevolg van de motoren belangrijk teruggelopen. In de onderstaande tabel wordt dit weergegeven. De waarden in de tabel worden uitgedrukt in gram per afgelegde Kilometer.
Klasse |
Invoerdatum |
CO |
NOx |
PM |
euro O |
1988 |
12,3 |
15,8 |
- |
Euro I |
1992 |
4,5 |
8 |
0,36 |
Euro II |
1996 |
4,0 |
7 |
0,25 |
Euro III |
2000 |
2,1 |
5 |
0,1 |
Eurio IV |
2005 |
1,5 |
3,5 |
0,02 |
Euro V |
2008 |
1,5 |
2 |
0,02 |
Euro VI |
2013 |
1,5 |
0,4 |
0,01 |
Afhankelijk van de referentiedatum en de bijbehorende euro klasse ontstaat bij intern en extern salderen een behoorlijke stikstofruimte als gevolg van de verbeterde motoren. Hierbij geldt dat het bedrijf (aantoonbaar) actief moet zijn geweest op de referentiedatum. Bij een beroep op intern en extern salderen zal vervolgens niet snel een probleem ontstaan. Als een bedrijf als gevolg van de bedrijfsvoering in de buurt van een Natura 2000 gebied toch een Natuurvergunning nodig heeft zal door gebruik te maken van intern en extern salderen een vergunning verleend kunnen worden.
Wij hebben ruime ervaring met de advisering van transportbedrijven. Veel transportbedrijven beschikken over een geluidsrapport. Wij kunnen dit geluidsrapport gebruiken als basis voor het maken van een stikstof berekening om vast te stellen of dat een natuurvergunning moet worden aangevraagd.